Als Jezus in Johannes 12 op een ezelsveulen Jeruzalem binnenrijdt, wordt hij heel warm onthaald. De mensen zwaaien met palmtakken en roepen: "Gezegend is hij, die komt in de naam van de Heer, de koning van Israël!"
Ze halen Jezus binnen als de nieuwe koning, de verlosser van Israël. Degene die namens God Israël gaat leiden naar betere tijden.
Een herkenbaar verlangen toch? Verlangen wij niet naar betere tijden? Als we het nieuws volgen over de verschrikkelijke oorlogen die gaande zijn zoals in Gaza en de Oekraïne. Ook proef ik in het nieuws de dreiging van nog meer oorlog. We verlangen naar een betere wereld. Een wereld waarin we gevrijwaard zijn van zorgen en ellende.
Voor de mensen in Jeruzalem is Jezus de drager van die hoop. Zijn intocht in Jeruzalem is begin van die grote omslag.
Voor Jezus is het ook begin van de grote transformatie, maar het is anders dan de mensen denken. Hij zal gevangen worden genomen en sterven aan het kruis.
Normaal gesproken is dat het einde van het verhaal. Voor jezus echter is het het nieuwe begin. Is het de grote climax. Want met zijn dood zal na Pasen het nieuwe leven verschijnen, zal hij opstaan uit de dood en ons het nieuwe leven tonen met God.
En dat leven zal overal komen waar zijn opstanding wordt verkondigd. Het woord van God dat mens geworden was zal weer als woord van God de wereld rondgaan.
En het zal zicht bieden op een betere wereld, een wereld waar de liefde regeert. Een wereld die bestaat als je het woord gelooft en leeft. Dan begint er al iets van de transformatie die Jezus laat zien met Pasen.
En begint de wereld van God niet bij andere machtsstructuren maar met verandering van onszelf. Want de machtsstructuren functioneren omdat ze geworteld zijn in hoe mensen zijn. Juist in het geloof veranderen we en dat is een strijd. Een strijd voor een betere wereld.
Marco Roepers
Reactie plaatsen
Reacties