Op het kruispunt tussen Jeruzalem en Gaza

Gepubliceerd op 18 januari 2025 om 15:01

Ons kerkblad heet It Krúspunt omdat het een kruispunt wil zijn tussen de vier dorpen van onze kerkelijke gemeente. De wegen uit onze 4 dorpen komen op dit kruispunt samen waardoor wij elkaar hier ontmoeten. En het is tegelijkertijd een ontmoetingsplaats met God. Het kruis in het kruispunt is daar een verwijzing naar.

“Zijn er in de Bijbel ook kruispunten waar iets gebeurt”, zo vroeg ik mij af. Ik moest denken aan het verhaal van de “kamerling uit morenland” in Handelingen 8: 26-40. 

Wat denken we van de ontmoeting tussen de  schatbewaarder van de koningin van Ethiopië en Filippus. Over deze ontmoeting lezen we in Handelingen 8: 26-40. We lezen daar Filippus door een engel naar de weg die van Jeruzalem naar Gaza loopt wordt gestuurd. Op deze verlaten weg  reist op dat moment een hoge ambtenaar van de koningin van Ethiopië. 

Hij is een eunuch, een gecastreerde man. Meestal gebeurde zoiets al in de jeugd en de ouders lieten dit doen om hun kind een carrière te laten maken. Dat is in dit geval gelukt. Hij heeft een hoge positie bereikt. 

Maar de prijs is hoog. Eunuch zijn betekent dat je geen kinderen kan krijgen en het krijgen van nageslacht geldt in de Joodse en Afrikaanse  culturen als een zegen. Dat is hem bij voorbaat ontnomen. En als eunuch heb je ook een aparte positie in de maatschappij. Je staat er buiten omdat je niet echt een man bent. 

En hoe zal het voor hem in Jeruzalem geweest? Hij ging helemaal uit Ethiopië naar de tempel in Jeruzalem om daar te knielen voor de God van Israël. Maar eunuchen mochten niet toegelaten worden tot de synagogen. Het was voor hen verboden terrein.  En in het verlengde daarvan had hij ook tot de tempel geen toegang.  Wat zou er van zijn plan terecht zijn gekomen om de God van Israël te vereren en te aanbidden? We weten het niet, maar ik heb zo mijn vermoedens. Lucas versterkt mijn vermoedens nog eens door te schrijven dat het een eenzame weg is, daar tussen Jeruzalem en Gaza

En daar leest in de profeet Jesaja, ongetwijfeld in het Grieks:

Als een  schaap werd  Hij naar de slacht  geleid;

als  een  lam  dat stil is bij zijn scheerder

deed Hij  zijn mond niet open.

33 Hij werd vernederd en Hem werd geen recht gedaan,

wie  zal van  zijn  nakomelingen verhalen?

Want op aarde leeft Hij niet meer.’

Hij zal dit zo herkend hebben. Zijn ontmanning, nooit meer kinderen kunnen krijgen. “Maar over wie gaat dit?” zo vraagt hij zich af.

Dan kruist zijn weg die van Filippus. En Filippus wordt er door de Heilige Geest toe gedreven om contact te zoeken met deze vreemdeling die uit Jeruzalem komt en behoefte heeft aan uitleg van de schrift. Filippus vraagt of hij wel begrijpt wat hij leest en dan nodigt de man hem uit. 

En dan vertelt Filippus hem van Jezus, die de vernedering heeft ondergaan en zijn mond niet heeft opengedaan toen hij werd gekruisigd, maar dat God hem heeft doen opstaan uit de dood en dat dat een belofte is voor iedereen die in hem gelooft en zich met vereenzelvigt. Deze weg tussen Jeruzalem en Gaza wordt tot een echt kruispunt. De man krijgt gezelschap. Hij krijgt toegang tot de God van Israël via Jezus en laat zich dopen. Een doop zonder de verzamelde gemeente, gewoon daar, in de eenzaamheid. 

Maar eenzaam is de man uit Ethiopië niet meer. Hij is gevonden en heeft gevonden. Op dat kruispunt tussen Jeruzalem en Gaza veranderde zijn leven. Het is echt een kruispunt geworden in zijn verdere leven. 

Zo kunnen wij ook kruispunten hebben op ons leven. 

 

Marco Roepers

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.